تجارت الکترونیک چیست؟ چگونه یک تجارت الکترونیک راه اندازی کنیم؟
دوشنبه 25 آذر 1398 مهسا کرمی 1435 0

تجارت الکترونیک چیست؟ چگونه یک تجارت الکترونیک راه اندازی کنیم؟

تجارت الکترونیک به معنای خرید و فروش و مبادله کالا و خدمات در بستر تحت وب از طریق راه اندازی یک وب سایت مناسب با امکانات کامل است.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک، خرید و فروش و مبادله کالا و خدمات در بستر تحت وب می باشد؛ ویژگی اصلی این نوع تجارت تسهیل فرآیند های تجاری، حذف فرآیند های غیر ضروری و زائد در انجام امور و کاهش هزینه های اداری، خصوصاً مکاتبات و هم چنین بهبود دسترسی بازار و افزایش تنوع برای مشتریان است. در این میان، فناوری های نوین ارتباطی مانند اینترنت، پست الکترونیک و تلفن های همراه نقش بسزایی داشته اند. تجارت الکترونیک بسیاری از محدودیت های تجارت سنتی را برداشته و نه تنها فرم و شکل ظاهری آن را تغییر داده بلکه محتوی امر تجارت را نیز دستخوش تغییراتی کرده است.

دامنه مشاغلی که تحت عنوان تجارت الکترونیک شناخته می شوند بسیار گسترده است و هر کسی می تواند این تجارت را شروع کند. در دنیای امروز، اگر هر فردی بتواند کالایی را بفروش برساند و یا خدماتی را عرضه کند، تجارت الکترونیک بهترین روش برای انجام این کار است. شما صرفاً باید تعیین کنید که کالا یا خدمات شما در فضای اینترنت چگونه برای مشتریان قابل عرضه باشد. اگر در اینترنت و موتور های جستجو در هر حوزه ای به دنبال کسب اطلاعات باشید، وب سایت هایی متفاوتی در حوزه های مختلف اعم از تجاری، فروشگاهی، خبری و ... به شما معرفی خواهد شد.

مزایای تجارت الکترونیک چیست؟

  • وجود پاساژ ها، بازارها، مغازه هایی که هیچ مکان فیزیکی را اشغال نکرده اند و در عین حال امکان بازدید و گردش در این بازارها به صورت لحظه ای و در هر نقطه از جهان بدون ترک منزل میسر شده است.
  • انتخاب و سفارش کالاهایی متنوع که در ویترین های مغازه های مجازی قرار گرفته اند، از هر نقطه ای در جهان امکان پذیر شده است.
  • امکان پرداخت الکترونیکی وجه محصولات از طریق انواع درگاه های پرداخت فراهم شده است.

این مفهوم با مزایایی که ذکر کردیم، تبدیل به جریان قدرتمندی شده است که زندگی بشر کنونی را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است که به دلیل مزایا و منافع بسیاری که برای انسان در تمام دنیا فراهم کرده است به سرعت در حال گسترش است. به طوری که هر شخصی اگر تصمیم به راه اندازی هر نوع کسب و کاری در هر گوشه از دنیا بگیرد، قطعاً به راه اندازی مجازی آن کسب و کار هم به صورت جدی فکر کرده و آن را عملی خواهد کرد؛ چه بسا مشاغلی که از همان ابتدا تنها به صورت مجازی راه اندازی می شوند و تمامی سعی و تلاش خود را در هر چه قدرتمند تر ظاهر شدن در این فضای بینهایت با رقبای بسیار می کنند.

برای شروع یک تجارت الکترونیک چه مراحلی بایستی طی شود؟

مرحله 1: شناسایی توانایی ها

در مرحله اول، توانایی های خودتان را شناسایی و آنها را دسته بندی کنید. این توانایی ها می تواند شناخت مجموعه ای از نرم افزار ها و یا ویژگی های فردی مانند فن بیان و یا ... باشد؛ به هر ترتیب داشتن مهارتی که در راه اندازی کسب و کارتان موثر باشد، امری اجتناب ناپذیر است و برای این امر بایستی حداقل تخصص های یک وبمستر(مدیر سایت) را داشته باشید.

 مرحله 2: انتخاب حوزه کاری

پس از شناخت توانایی ها، بایستی بر اساس همان توانایی ها حوزه کاری خود را مشخص کنید. برای مشخص کردن حوزه کاری نیازی نیست حتماً ایده نابی داشته باشید و یا ملزم نیستید ایده ای که قبلاً توسط شخص دیگری اجرا شده را اجرا نکنید. مهم این است که کسب و کاری که راه اندازی می کنید چقدر در میان عموم مردم و یا قشر خاصی از مردم که مدنظر شماست طرفدار دارد و مردم تا چه حد به آن نیازمندند.

مرحله سوم : بررسی سایت های رقبا

یکی از مهمترین کارهایی که قبل از شروع کسب و کار بایستی انجام شود، بررسی رقبا در حوزه کاری که انتخاب کرده اید می باشد. بررسی این امر مراحلی دارد که یکی یکی به بررسی آنها میپردازیم.

1- حوزه کاری خود را در گوگل سرچ، از لیستی که در صفحه اول سرچ مشاهده می کنید، رقبای خود را شناسایی کنید.

2- توسط افزونه الکسا تولبار ترافیک روزانه سایت های رقبا را مورد بررسی قرار دهید.

3- با دانستن تاریخ ثبت دامین سایت رقبا، می توانید متوجه شوید از آن تاریخ تا به حال چه میزان پیشرفت داشته اند. (با استفاده از سایت whois.com تاریخ ثبت دامین سایت رقبا را ببینید)

4- یکی از راه های پی بردن به میزان حرفه ای بودن یک سایت بررسی محتوای آن سایت است . اگر سایت آن ها محتوای ضعیفی داشته باشد، می توانید با تمرکز بر روی تولید محتوای قوی تر بر آن ها غلبه کنید؛ و اگر محتوای آن ها قوی باشد، بایستی با سعی در تولید محتوای قوی تر خود را برای رقابت با آن ها آماده کنید.

 5- یکی دیگر از راه های بررسی رقبا بررسی کیفیت ارائه محصولات و خدماتشان است. میزان محصولات/خدمات، تبلیغ نویسی صفحه محصولات آن ها را بررسی کنید.

با همین بررسی های کوچک و موردی می توانید توانایی های خود با رقبایتان را بسنجید. نقاط ضعف و نقاط قوت را پیدا کنید، نقاط ضعف را برطرف و روی نقاط قوت خود مانور دهید.

 مرحله چهارم: طراحی یک وب سایت مناسب

 برای راه اندازی یک وب سایت مناسب نیازی به صرف یک هزینه هنگفت نیست. می توانید با مناسبترین قیمت وب سایت خود را راه اندازی کنید. کافیست بعد از انتخاب حیطه کاری وب سایت مدنظر با یک دامنه مناسب، طراحی وب سایت خود را به گروهی حرفه ای بسپارید. از ویژگی های مهم یک وب سایت مناسب، سرعت بالا، سئوی مناسب و هاست با کیفیت می باشد.

مرحله پنجم : جذب ترافیک هدفمند

برای جذب ترافیک سایت دو نکته اساسی را در نظر بگیرید:

اول سایتی را تهیه کنید که از لحاظ کد نویسی تمامی نکات سئو در آن رعایت شده باشد.

دوم، تولید محتوای سایت خود را با توجه به رعایت تمامی نکات سئوی گوگل انجام دهید؛ اطمینان داشته باشید با رعایت این دو نکته مهم به مرور زمان سایت شما جزء صفحات اول گوگل آمده و ترافیک لازم را دارا خواهد شد.

مرحله ششم: مشتریان وفادار داشته باشید

موفقیت هر کسب و کاری به میزان رضایتمندی مشتریان آن است. سعی کنید به مشتریان خود اهمیت بدهید و مطمئن باشید که رضایتمندی مشتریان فعلی، باعث جذب مشتریان دیگر می شود.

تبلیغ دهان به دهان یکی از بهترین، ارزان ترین  و پربازده ترین روش تبلیغات است؛ اما اگر موفق به کسب رضایت مشتریان نشوید این تبلیغات موثر، نتیجه عکس خواهد داد و مشتریان با دیدن دوستان و آشنایانی که می توانند به مشتریان دائمی و وفادار شما تبدیل شوند به جای تعریف و تمجید، به انتقاد و یا حتی بدگویی می پردازند و در نتیجه طیف بزرگی از مشتریان را از دست خواهید داد؛ فراموش نکنید حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید از طریق آنها بسیار کم هزینه تر و آسان تر است.

بخش هایی مانند پشتیبانی آنلاین مشتریان (تیکت)، پرسش و پاسخ متداول در سایت، قرار دادن تخفیفات مناسبتی و دوره ای که همگی از طریق یک وب سایت کامل قابل پیاده سازی است، می تواند کمک شایانی در جذب و حفظ مشتریان داشته باشد.

 

G راه اندازی کسب و کار اینترنتی

استفاده از مطالب سایت و سئو فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت siteoseo.com می‌باشد.